We zijn volop bezig: de eerste dagen na de lancering zitten erop. En wát voor een dagen. We hadden niet gedacht dat het zo’n succes zou zijn en dat de server met zo veel plezier zou worden ontvangen. Daarom, en ik meen dit echt: Dank jullie wel. Dank voor de steun, voor de toewijding en het geduld. Want niet alles kan in 1 keer goed gaan. Maar dat jullie er ondanks de hobbels nog steeds graag zijn, doet ons hart een beetje sneller kloppen. Tijd voor een terugblik.

Daar zijn we natuurlijk superblij mee. Wat begon als een redelijk eenvoudig idee, werd toen we in het project doken steeds serieuzer tot de omvang van wat ScoutCraft nu al is. En we zijn pas net begonnen!

Ik wil jullie in deze blog graag meenemen in de eerste dagen van ScoutCraft en hoe we met een ontzettend toegewijd team hier al zijn gekomen. Spolier alert: Het was niet makkelijk.

Hoe begin je aan een Minecraft-server voor 110.000 jeugdleden?

Toen de Corona-maatregelen nét van kracht waren, kwamen we na een Facebook-oproep bij elkaar om een Minecraft server op te zetten. We zagen dat er verschillende groepen zelf het initiatief hadden genomen om voor de eigen groep een server te lanceren, maar landelijk was dit er nog niet.

Via Slack kwamen we bij elkaar. We hebben gekeken waar we goed in zijn en hoe we ieder het liefst wilden bijdragen. Het was heel fijn om te zien, ieder van ons heeft zijn eigen specialiteit. We hebben mensen voor de techniek, voor het spel, en voor de communicatie.

Daarna zijn we vervolgens ‘gewoon’ begonnen. Hier kwamen al snel uitdagingen om de hoek kijken: Want ook online moeten we bijvoorbeeld denken om de veiligheid van de leden. We doen ons best om bijvoorbeeld pesten en vals spelen te voorkomen. Daarom moe(s)t je je ook registreren: zodat we niet zomaar voor iedereen zijn, maar voor Scouts én hun vrienden. Dan kent iedereen elkaar!

Natuurlijk wilden we ook laten weten dat we bestonden. Om dit te kunnen doen, hebben we een website gebouwd. Om naar de leden te kunnen communiceren, hebben we samengewerkt met Scouting Nederland. We hebben teksten geschreven, foto’s gemaakt en een logo ontworpen. We hadden mazzel dat een vriendin van één van onze teamleden een mooi ontwerp voor ons wilde maken (En in recordtijd!).

De BETA

In de BETA hebben we verschillende groepen uit ons eigen netwerk benaderd om eens een kijkje te komen nemen. Sommigen van jullie waren hier bij. Doel van de BETA was om te kunnen testen hoe de dingen die we hebben bedacht vervolgens in de praktijk zouden werken. Denk aan het netwerk van de Lobby, Creative en Survival-server en de plugins die je gebruikt om een winkeltje te maken of je kisten te beveiligen. Ook hebben we ons (inmiddels supergezellige) Discord-kanaal opgezet!

De lancering

Met Scouting Nederland hebben we afgesproken om via een #ikscoutthuis -mail bekend te maken dat ScoutCraft bestaat. Ik was ongelofelijk zenuwachtig. Half één drukten we op de knop. In één keer hebben we 84.000 mailtjes gestuurd: Hoe vet is dat! Binnen vijf minuten stroomden de aanmeldingen binnen: Iedereen kwam een kijkje nemen op ScoutCraft.

Dit leek aanvankelijk goed te gaan, maar op een gegeven moment konden we de aanmeldingen niet meer bijbenen. Er kwamen te veel vragen over:

  • Kan ik met mijn PlayStation / Ipad / Switch / Telefoon ook op ScoutCraft?
  • Ik heb geen Minecraft-licentie, moet ik dit kopen?
  • Ik weet mijn SOL-account niet!
  • Ondersteunen jullie de Bedrock-editie?

Toen zagen we al snel dat we té makkelijk hadden gedacht over het meedoen op Scoutcraft. Het aanmelden is een klusje en niet iedere speler of ouder wist wat hij of zij moet doen. We hebben daarom geprobeerd om dit zo vaak mogelijk op de website te delen.

Ook hadden we wat uitdagingen als het om performance gaat. De server kon alle nieuwe leden niet aan: Hierdoor ervoeren veel spelers hinder bij het spelen (In de vorm van LAG, hier hebben we een andere blog over geschreven!) Dit is inmiddels opgelost.

Nu

Zit je er klaar voor? Hier komen wat mooie statistieken:

  • Inmiddels 1500 unieke aanmeldingen op de server, waarvan 700 op de eerste dag;
  • 265 tickets beantwoord;
  • 130 spelers tegelijkertijd online, waarvan 83 op de Survival-server;
  • Meer dan 1,2 miljoen chatberichten verstuurd;
  • 700 Gigabyte aan data;
  • Per dag wordt er in totaal 1000 uur op ScoutCraft gespeeld;

Daar val je toch van achterover?! Om dit gigantische project in de lucht te houden hebben we inmiddels 6 nieuwe leiding geïnstalleerd, 1 nieuwe bouwer én een developer. Deze helpen ons om ScoutCraft te onderhouden en te laten groeien, want we hebben grote plannen.

Binnenkort

We hebben gezien dat er spelers zijn die graag hun huis willen beveiligen, om te voorkomen dat er wordt ingebroken. Daar gaan we meer mee doen: Onze stadplugin (Towny) wordt uitgebreid, dus het wordt mogelijk om zélf een stad te stichten en hier samen met je vrienden aan te bouwen.

We verwachten de eerste minigame te lanceren! Jullie hebben er even op moeten wachten, maar we zitten in de testfase voor een ScoutCraft Original-game. Houd de Discord in de gaten en misschien word je wel uitgenodigd om mee te testen!

Tot slot: De ScoutCraft-winkelstraat. Omdat we graag alle winkels op één plek willen hebben, lijkt het ons leuk om jullie allemaal een eigen veldje te geven waar jullie een winkel op kunnen bouwen! Zo maken we samen een mooi winkelcentrum waar we met elkaar kunnen handelen.

Tot snel!